A közelmúltban Szénay Péter, a Bene Ferenc Labdarúgó Akadémia szakmai igazgatója tartott előadást mesterképzésben részt vevő labdarúgó szakedző hallgatóknak a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemen.
A téma „A védekezés a futballban" címet viselte. Szénay Péter Prukner László hívásának tett eleget, a Bene Ferenc Labdarúgó Akadémia elnöke évek óta a Testnevelési Egyetem tanára, és a labdarúgó képzés vezetője. Szénay Péter igyekezett egyedi szemléletet adni előadásában.
-Megtisztelő feladat érte, mennyire sikerült felkelteni a hallgatók érdeklődését?
-Nyilván a visszajelzések fontosak, és még nem jutott el hozzám minden reakció, de a metakommunikációból úgy éreztem, volt értelme az előadásomnak. Valóban megtisztelőnek éreztem a feladatot, ez úton is köszönöm a lehetőséget. Első- és másodévesek is ültek a teremben. A Labdarúgó Szövetségben is tartok előadásokat, szintén a védekezési mechanizmusról, védekezési formákról, tulajdonképpen ez az egyik szakterületem, ha lehet így fogalmazni. Az én meglátásom szerint mindig akkor ér valamit egy elmélet, egy elméleti tudás, ha azt át tudjuk ültetni a gyakorlatba. Azt vettem észre, hogy Magyarországon sok edző látja jól a pályán történteket, képes felismerni, mit hogyan kellene változtatni egy-egy szituációban, de a játékosok nem tudják ezt megvalósítani, mert nincs hozzá tapasztalatuk, vagy tudásuk. Ezért fontos, hogy a játékosoknak megpróbáljunk mindent megtanítani. Szoktam kérdezni: meg lehet-e tanítani a medvét biciklizni? Erre mondják: igen. Valóban így van, de csak cirkuszban. Azt már nem tudja produkálni, hogy a Tour de France-ot megnyerje. A mai játékosok ügyesek a labdával, de nem tudnak jól dönteni. Ezt próbáltam átadni ott is, hogy a döntéshozatal határozza meg a játék képét, nem a technikai tudás. Edzésen bóják között gyakorolnak a fiatalok, ügyesen, de a bója nem rúg vissza. Mérkőzés szituációban pedig nem értik, miért nem sikerül.
-Ma már az internet világában rengeteg szakmai anyag áll rendelkezésre. Nyitottak erre a magyar edzők?
-Ez valóban lényeges kérdés. Valóban sok anyag áll rendelkezésre, de még nyitottabbnak kell lennünk. Mutattam példát erre is az előadáson, Bajnokok Ligájából, Európa-bajnokságról is mutattam szituációkat, és utaltam rá, hogy minden edző ki tud találni saját szisztémát. Meg tudom mutatni nagy csapatok példáján is, mennyire fontos a védekezés. Sokan jönnek a Manchester City ragyogó támadójátékával, de elfelejtik, milyen fegyelmezett és szervezett védekezés áll e mögött. Beszéltem a támogató, biztosító védekezésről, arról, hogy nemcsak védekezési felállások vannak, hanem a felállásnál fontosabb a filozófia. Ha azt elsajátítja a játékos, jó döntéseket fog hozni. Összességében azt gondolom, akkor eredményes egy előadás, ha a hallgatók mernek kérdezni, és mernek akár ellentmondani. Fontos, hogy elfogadjunk más véleményeket is, a sikerhez soha nem csak egyetlen út van, érdemes megnézni más lehetőségeket is. Itt a hallgatók mertek kérdezni és akár nem is értettek mindennel egyet, tehát valamit megmozgattam bennük, és ez a lényeg. Nyilván nem rendelkezik egy hallgató akkora tapasztalattal a védekezés filozófiája terén, mint én, ezért is fontos, hogy érdekelje egy ilyen prezentáció. Ha van saját gondolata, van elképzelése, akkor tud valaki építkezni. Én ezen a héten is vettem hat könyvet, és csak kettő szól a futballról. A mi munkánk pedagógia, pszichológia, sok mindenre kell egyszerre figyelnünk, és tanulni nem szégyen, sőt követelmény.
-A tapasztalati tudással tehát nem elégedhetünk meg. Ha valaki jó futballista volt, nem feltétlenül lesz jó edző.
-Így van, ezért kell folyamatosan képezni magunkat. Egy egyetemi hallgató, aki labdarúgó edző szeretne lenni, lehet, hogy sok meccset lejátszott, de más az, amikor valamit át kell adni. Én bízom benne, hogy akik az előadásomon ültek, nem lesznek restek tanulni, megújulni, képezni magukat. Már itt, a kaposvári bázison is látom a munkánk gyümölcsét, egyre kevésbé dolgoznak izoláltan az edzők, egyre többet segítenek egymásnak és próbálnak nagyobb területen dolgozni. Játékhelyzeteket kell megoldani, mert mérkőzéseken is azok vannak. Nagyon fontos, hogy olyan gyakorlatokat végezzünk, ahol a játékos dönthet, sőt, döntenie kell. Ha meg van szabva, hányszor érhet labdába, hova helyezkedhet, akkor képezzük adott feladatra, de nem mérkőzést szimulálunk, ahol folyamatosan döntenie kell. Ezért kell szabadságot adni neki, és belekényszeríteni, hogy ismerje fel, mikro mire van szükség. Mikor kell cselezni, mikor labdát tartani, mikor passzolni, mikor vállalkozni.
Kiss Ernő
2022.11.14.